Efekt Hawthorne’a to zjawisko zaobserwowane w 1932 roku podczas przeprowadzania badań w fabryce Hawthorne’a (stąd nazwa). Chodziło o badanie różnorodnych czynników związanych z miejscem pracy na zwiększenie jej efektywności. Najpierw więc zwiększono natężenie oświetlenie pracownikom – co spowodowało wzrost efektywności pracy. Potem zaś, obniżono natężenie światła i…okazało się że pracownicy nadal pracowali efektywnie. Badania były tak zaskakujące, że psycholodzy postanowili zbadać efekt Hawthorne’a i odkryć co też tak naprawdę wpłynęło na wzrost efektywności pracy pracowników.
Po seriach testów okazało się, że na wzrost efektywności pracy wpłynęły nie konkretne zmiany które poczyniono w zakładzie pracy lecz sam fakt wprowadzania zmian, które miały na celu pomóc pracownikom. Innymi słowy samo zainteresowanie pracownikami i branie pod uwagę ich opinii i zdania wpływa na zwiększenie efektywności. Jeśli więc chcesz jako manager wpłynąć na zwiększenie zadowolenia pracowników i poprawę ich wydajności wystarczy że wprowadzisz nawet niewielkie zmiany w firmie. Jeśli będą dodatkowo konsultowane z pracownikami, to niezależnie od tego czy rzeczywiście zmiany te mogą wpłynąć na wzrost efektywności, wzrost taki się dokona.