Informacja zwrotna, znana jest również w branży HR jako feedback. Udzielana na poziomie szef- pracownik oraz współpracownik – współpracownik pozwala na usprawnienie komunikacji w firmie oraz na rozwój pracowników. Udzielenie informacji zwrotnej powinno dotyczyć nie tyle prawidłowości wykonania zadania, ale kompetencji pracownika które wykorzystał, bądź których mu zabrakło do tego by zadanie wykonać dobrze.
Dzięki prawidłowo udzielonej informacji zwrotnej pracownik:
- ma świadomość popełnionych błędów
- wie jakie są jego słabe, a jakie mocne strony
- wie nad czym powinien pracować aby zwiększyć zakres swoich kompetencji
- ma poczucie jasności w temacie zarówno zadania jak i swojego rozwoju
Poza tym, regularnie udzielane informacje zwrotne:
- podwyższają motywację pracownika
- zachęcają go do pracy nad sobą
- wpływają korzystnie na funkcjonowanie firmy przez poprawę komunikacji między pracownikami
Informacja zwrotna nie może zawierać krytyki pracownika- czyli nie używa się w niej oskarżeń ani zdań zamykających (typu „ty zawsze, ty nigdy). Feedback ma pomóc pracownikowi, używa się w nim więc określeń, które opisują zachowanie i sposób działania pracownika a nie jego osobę.
- zamiast „jesteś spóźnialski” mówimy „często się spóźniasz”
- zamiast „jesteś bałaganiarzem” mówimy „na twoim biurku panuje nieporządek”
Taki sposób formułowania myśli nie uraża pracownika i nie zamyka mu drogi na możliwość zmiany.