Spędzasz sporo czasu zastanawiając się nad tym jak motywować pracowników? A może nie tyle chodzi o motywowanie pracowników, co o ich nie demotywowanie? Nawet najlepiej zakrojona polityka motywacji poza płacowej lub finansowej, może nie pomóc jeśli pracownicy są zdemotywowani do pracy w wyniku kiepskiego stylu zarządzania ich lidera.
Badacze z Harvard Business School, skupili się na tym, by znaleźć najważniejsze czynniki powodujące demotywację u pracowników. Po analizie wielu setek pracowników i przeprowadzeniu dziesiątek wywiadów okazało się, że najbardziej demotywujące dla pracowników są następujące czynniki:
- brak poczucia bycia traktowanym sprawiedliwie i z szacunkiem w zakresie zarówno relacji, jak i płac, dodatków pozapłacowych oraz bezpieczeństwa pracy
- brak poczucia zadowolenia z własnych osiągnięć, poczucie bezsensu własnej pracy, brak możliwości pochwalenia się nią.
- brak poczucia jedności z zespołem i posiadania dobrych relacji ze współpracownikami
Te trzy wymiary powodują, że pracownik jest zadowolony z wykonywanej pracy i firmy. Jeśli któregoś z nich brakuje, to nawet regularne premie, podwyżki, czy inne dodatki pozapłacowe mogą nie odnieść zamierzonego efektu. W badaniach odkryto, że brak jednego z wymienionych elementów, powoduje, że pracownicy są trzy razy mniej entuzjastyczni wobec swojej pracy niż pracownicy, którym nie brakuje żadnego elementu. Problem z motywowaniem i demotywowaniem polega bowiem na tym, że nie da się zastąpić jednym potrzeb pracownika innymi – mówiąc wprost – wysoka pensja nie zastąpi wyzwań w pracy, szacunkiem się pracownik nie naje, a częste imprezy pracownicze nie zmotywują, jeśli pracownik będzie czuł się wykorzystywany.
Jeśli nie mamy już pomysłów na motywowanie, wydaje się nam, że wykorzystaliśmy już wszystkie narzędzia – może czas zastanowić się nad tym, czy nasi pracownicy nie są czasem zdemotywowani, a jeśli tak, to czego im w pracy brakuje.
One thought on “Motywacja vs demotywacja pracowników”
Kompendium motywowania pracowników w pigułce – po zastanowieniu się, stwierdziłam, że rzeczywiście jako pracownik czułabym się w pełni zmotywowana, gdyby:
1. Pracodawca finansowo i sprawiedliwie doceniał moje osiągnięcia;
2. Szef zauważałby to, co robię dobrze i wyrażałby uznanie wobec moich działań i szacunek do mnie jako osoby;
3. Szef tłumaczyłby mi, po co wykonuję dane (z pozoru bezsensowne zadanie) zamiast rozkazywać i tylko oczekiwać, że zrobię tak jak on chce;
3. Miałabym poczucie, że ja i inni pracownicy to prawdziwy zespół.
Dlaczego jednak wokół nas tylu pracodawców – demotywatorów?