Prawie każdy zapracowany biznesmen zapytany o to czego najbardziej mu brakuje, odpowie że czasu. Zawsze śpieszymy się do naszych zajęć, bo nie mamy czasu. Na każdy projekt który mamy wykonać zawsze brakuje nam czasu. Okazuje się, że to nasze postrzeganie czasu , jako brakującego elementu poważnie upośledza naszą efektywność pracy i pogarsza uzyskiwane wyniki. Chcesz wiec robić biznes? Nie myśl więc o tym ile masz czasu.
Zarządzanie czasem i jego rozplanowywanie to jeden z podstawowych elementów szkoleń rozwojowych. Oczywiście umiejętność planowania i zarządzania czasem jest ważna – dzięki temu potrafimy ustalić priorytety zadań i skupiać się na najważniejszych elementach zadania. Niemniej jednak, nasze postrzeganie czasu, a raczej myślenie o tym że go na pewno nie mamy, upośledza wykonywanie zadań.
Badania na temat wpływu postrzegania ilości czasu na wykonanie zadania przeprowadzono na Case Western Reserve University. Badanymi byli studenci, którzy wykonać mieli Iowa gambling task (test psychologiczny symulujący podejmowanie decyzji i wykorzystywany w badaniach procesów poznawczych i emocjonalnych. Badani wybierać mają kolejno karty z czterech deków aby wygrać jak najwięcej pieniędzy. W zestawach kart zawsze są dwie ?dobre” i dwie ?złe” karty – więcej na ten temat w Wikipedii).
Studenci podzieleni zostali do badania na kilka grup. W jednej, dostali informację że mają zbyt mało czasu aby udało im się ugrać wystarczającą ilość pieniędzy. W drugiej dostali informacje, że czasu mają z naddatkiem – w obu limit czasowy był ten sam. Grupa która była przekonana że zdąży, osiągnęła znacznie lepsze wyniki w teście.
Oznacza to, że osiągnięty wynik nie był zależny od rzeczywistej ilości czasu, lecz tego, jak badana grupa postrzegała czas który posiada. Innymi słowy, jeśli myślisz i wierzysz w to że zabraknie Ci czasu, Twoje wyniki będą gorsze!