W dobie wszędobylskiego contentu firma dbająca o swój wizerunek nie może sobie pozwolić na pominięcie żadnego z aspektów strategii PR, aby nie spotkał ją medialny ostracyzm. Często firmy traktują po macoszemu zagadnienia związane z media relations, uważając je jedynie za poboczne elementy PR i skupiając się na przekazie bezpośrednim wprost do klienta docelowego.
Takie działania, a raczej ich zaniechanie przyniosą więcej szkody niż pożytku. Komunikacja z mediami to istotna i odrębna strategia komunikacji. Wiele przedsiębiorców popełnia kluczowy błąd, traktując media relations jako dodatek do ogólniejszej strategii PR i tym samym sprowadzając rolę media relations jedynie do użytecznego narzędzia oraz kanału komunikacji z potencjalnym targetem.
Warto pamiętać, iż tak naprawdę clue zawiera się w założeniu, iż media są kolejną grupą docelową firmy dbającej o swój wizerunek. Brak świadomości tego zagadnienia jest często powodem występowania wśród przedsiębiorców chybionej postawy wobec mediów, cechującej się roszczeniowością i biernością, za którą stoi jedynie użytkowe postrzeganie mediów jako środków do własnych celów.
Pierwszym, ważnym punktem w rozwoju efektywnej strategii media relations w firmie jest przyjęcie postawy aktywnej i dynamicznej, traktując media i dziennikarzy jako specyficznych partnerów. Zamiast nachalnej autoprezentacji firmy, dobre relacje z mediami zasadzają się przede wszystkim na braku oklepanych schematów i gotowych formułek, jak również dokładnym skategoryzowaniu mediów, do których chcemy dotrzeć. Media same w sobie powinny być adresatami specyficznych działań komunikacyjnych firmy.
Planując strategie komunikacyjne z mediami, powinniśmy określić je precyzyjnie, podobnie jak inne kampanie PRowe. Na początek, należy pamiętać przede wszystkich o wyborze konkretnych mediów, które najlepiej pomogą w osiągnięciu celów firmy i najszybciej dotrą do naszych grup docelowych. Profesjonalny zespół PRowy powinien segmentyzować media i stworzyć odpowiednią bazę oraz mapę mediów, dedykowaną dla naszej firmy. Odpowiednia selekcja umożliwi kontrolę dystrybucji treści i pozwoli skupić się na istotnych z naszego punktu widzenia medialnych graczach, których zaufanie i sympatię będziemy się starali zdobyć.
Kreowanie pozytywnych, opartych na wzajemnym zaufaniu relacji z mediami to proces czasochłonny, jednakże warto w niego zainwestować. Dobre relacje z mediami pozwolą firmie na łagodniejsze przejście niektórych fluktuacji rynkowych; brak rozwiniętych media relations nie doprowadzi może od razu do pogrążenia się firmy, jednakże w czasie nawet przejściowego kryzysu brak dobrej historii relacji z mediami będzie działał negatywnie na wizerunek firmy. Przygotowując materiały reklamowe i informacyjne, warto mieć na uwadze, aby trafiały one nie tylko w gusta naszych odbiorców, ale również dziennikarzy.
Do budowania relacji z dziennikarzami, powinniśmy stosować nieco inne kanały komunikacji, takie jak np. Twitter; znaczna część środowiska dziennikarskiego prowadzi również własne blogi, o czym warto pamiętać, mając na uwadze specyfikę działalności branży. Dobre relacje z mediami to potężna siła, którą warto wykorzystać podczas kreacji wizerunku firmy. Inwestycje w media relations mogą pomóc w osiąganiu zysków bądź też pośrednio wpłynąć na kreowanie lojalności konsumenckiej czy przywiązania do marki.