Każdy szef chciałby, by jego zespół był zaangażowany w pracę, lojalny i efektywny. Niestety nie da się tego osiągnąć, jeśli lider zespołu nie zdobędzie zaufania swoich pracowników. To zaufanie, poprzez błędy managera, utracić jest bardzo łatwo, a jego odzyskanie, to niezwykle trudna sprawa. Co powoduje, że pracownicy tracą zaufanie do swojego szefa?
1. Niedotrzymane obietnice
Najpoważniejszym wykroczeniem przełożonego jest niedotrzymywanie obietnic składanych zespołowi. Nie ma tu znaczenia to, czy chodzi tu o podwyżkę, nowy gadżet do biura, czy przyrzeczenie zajęcia się określoną sprawą priorytetowo. Jeśli szef nie dotrzyma słowa i nie wyjaśni powodów jego niedotrzymania, to w bardzo krótkim czasie, utraci zaufanie zespołu, atmosfera stanie się napięta, a pracownicy zaczną podważać każdą obietnicę składaną przez przełożonego. Efekt – mniejsza efektywność pracy i większa rotacja, a także spadek szacunku do szefa.
2. Nierówne traktowanie pracowników
Każdy pracownik oczekuje sprawiedliwego traktowania w swoim miejscu pracy. Preferowanie niektórych pracowników prowadzi nie tylko do spadku zaufania u nie uprzywilejowanej grupy, ale również wprowadza rozłam w zespole.
3. Zwracanie uwagi pracownikowi przy reszcie zespołu
Publiczne zwracanie uwagi owocuje dodatkowym upokorzeniem dla pracownika, który ma poczucie, że jego status w zespole, poprzez reprymendę maleje. Pracownik, który zostanie publicznie upomniany traci poczucie tego, że może popełnić w pracy błąd. Efektem tego bywa często markowanie działań i „zamiatanie problemów pod dywan”. Częstą reakcją wynikającą z mechanizmów obronnych pracownika jest też próba późniejszego zdyskredytowania szefa (np. poprzez plotki na jego temat).
4. Częste zmiany decyzji
Szef, który jednego dnia oczekuje od pracowników działania w jeden, a na drugi dzień w inny sposób szybko doprowadza do tego, że w zespole zaczyna panować chaos. Nikt nie wie jak właściwie działać, a pracownicy zaczynają mieć przekonanie, że nie warto rozpoczynać działania, bo zdanie szefa w tym temacie zmieni się jeszcze kilka razy. Jeśli już musisz zmienić decyzję, to umotywuj ją całemu zespołowi.
5. Komentowanie pracy pracownika z innymi członkami zespołu
O ile chwalenie pracownika do jego współpracowników niesie ze sobą pozytywne wzmocnienia (w tych zespołach, które nie są oparte na rywalizacji lecz współpracy). O tyle wytykanie pracownikowi błędów w rozmowie z jego kolegami z pracy owocuje nie tylko rozbiciem spójności zespołu, ale również utratą poczucia wsparcia ze strony przełożonego.
One thought on “5 błędów zarządzania, które owocują utratą zaufania pracowników”
Zgadzam się z wszystkimi 5-ma punktami błędnego zarządzania zasobami ludzkimi. Rzeczywistość jest jednak inna. Pozdrawiam.