Psychologia Biznesu
  • Strona główna
  • Reklama i marketing
  • Zarządzanie zespołem
  • Komunikacja
  • Motywacja
  • Polecamy
  • Rozwój osobisty
  • Struktura firmy
  • Negocjacje
  • Strona główna
  • Reklama i marketing
  • Zarządzanie zespołem
  • Komunikacja
  • Motywacja
  • Polecamy
  • Rozwój osobisty
  • Struktura firmy
  • Negocjacje

Strona główna Rozwój osobisty Decyzje a ryzyko

Decyzje a ryzyko

  • by Sabina Stodolak
  • 28/01/2009
  • 65
  • 4644
  • in Rozwój osobisty

Jak to się dzieje, że niektórzy ludzie wydają się bez problemu podejmować nawet najtrudniejsze życiowe decyzje, a drugim analiza zajmuje całe wieki? Czy to że jeden człowiek bez problemu zainwestuje połowę swoich oszczędności w ryzykowny biznes a drugi zainwestuje je jedynie wtedy kiedy będzie pewny zysku jest uwarunkowana psychologicznie? Czy na nasze decyzje ma wpływ sposób w jaki przetwarzamy informacje?
Zdecydowanie tak!
Stylów przetwarzania informacji jest wiele i każdy z nich może odnosić się do innego poziomu cyklu decyzji. Zobaczmy jak w praktyce działa styl ?do” i ?od”.

Analizując problem który jest do rozwiązania – niezależnie od tego czy będzie to problem osobisty, czy zawodowy każdy z nas podejmuje cykl kroków które są dla niego niezwykle charakterystyczne i decydują o tym, jakie wyjście znajdzie z sytuacji. Znajomość tych mechanizmów pomaga zarówno uniknąć pułapek błędnego podejmowania decyzji, jak i pomóc innym przez dostarczenie im dokładnie takich danych jakich potrzebują.

Styl ?do” i ?od” to jeden z wymiarów przetwarzania informacji. Na czym polega różnica?

Otóż wyobraźcie sobie taką sytuację. Chcecie kupić nowy sprzęt audio. Idziecie więc do sklepu, a tam, sprzedawca stawa przed wami dwie wieże do wyboru. Jedna z nich, jest wieżą klasyczną, zawierającą podstawowe funkcje i nie wyróżniającą się wyglądem. Mieści się w średniej półce cenowej a jej zakup objęty jest dwuletnią gwarancją. Druga wieża, ma znacznie więcej możliwości i funkcji, jest nieco ładniejsza, tańsza o 20%, ale nie ma gwarancji. Żadna z wież nie była nigdy używana i pochodzą od tego samego producenta.
Którą wybieracie?

Osoby które zorientowane są ?od” to osoby, które chcą w życiu minimalizować przykrości i unikać nieprzyjemności. Znacznie częściej wybiorą wieżę droższą, ale z gwarancją, aby uniknąć ryzyka że wieża się popsuje.
Osoby ?do”, to osoby skoncentrowane na celach do osiągnięcia. Wybiorą wieżę lepszą i tańszą, ryzykując że może się zepsuć.

Żadna z tych tendencji nie jest ani dobra ani zła, choć na początku większość osób uważa, że lepiej być skoncentrowanym ?do” niż ?od”. Rzeczywiście, osoby ?do” częściej wygrywają podejmując ryzykowne decyzje, ale też narażone są częściej na porażkę i popełnianie błędów. Z kolei osoby ?od” będą dobrze sprawdzać się w sytuacjach które wymagają ostrożności, rozwagi a ich sposób podejmowania decyzji pozwala im na uniknięcie wpadek i katastrof, choć może być hamujący.

Ważne, aby zdawać sobie sprawę z najczęściej wybieranego sposobu i nie dać się przez niego ograniczyć.

Możliwość komentowania jest zablokowana.

Sabina Stodolak
Tagi
  • decyzje
  • podejmowanie decyzji
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
Psychologia Biznesu

  • 10 motywatorów na które nie wydasz pieniędzy

    • 0
    • 100
  • 5 błędów zarządzania, które owocują utratą zaufania pracowników

    • 1
    • 90
  • Czym jest charyzma?

    • 0
    • 87
  • Wywieranie wpływu tempem mówienia

    • 0
    • 80
  • 5 Kłamstw które możesz usłyszeć od klientów

    • 0
    • 101
  • ?Nie mam czasu?, czy rzeczywiście?

    • 0
    • 100
  • Niepewność kobiet vs. niepewność mężczyzn w komunikacji

    • 0
    • 100
  • Poradnictwo biznesowe, czyli counseling w pracy

    • 0
    • 100
Ostatnie wpisy
  • Rozwój osobisty – czy warto czytać o nim na blogach?
  • Odkryj uśpione możliwości – Coaching dla firm
  • Znaczenie media relations w budowaniu wizerunku firmy
  • Kiedy narcyzowi potrzebna jest pomoc psychologa?
  • Baner internetowy – czy jest skuteczny?
  • Jak zaprojektować logo ?
  • 5 elementów dobrej rekrutacji
  • Idealna obsługa klienta – podobieństwo osobowości
Kategorie
  • Komunikacja
  • Motywacja
  • Negocjacje
  • Polecamy
  • Reklama i marketing
  • Rozwój osobisty
  • Struktura firmy
  • Zarządzanie zespołem
Linki
  • Depresja
  • Emocje
  • Zespół Aspergera
Tagi
badania biznes budowanie zespołu dzieci efektywność grupa gwiazda Komunikacja kreatywność kultura organizacji lider manager manipulacja marketing merchandising Motywacja motywacja pracowników motywowanie myślenie grupowe Negocjacje organizacja osobowość podejmowanie decyzji praca praca w zespole praca zespołowa pracownicy pracownik prokrastynacja przekaz reklamowy przywództwo psychologia psychologia sprzedaży reklama rekrutacja rozwój sprzedaż techniki manipulacji wywieranie wpływu władza zachowania konsumenckie zarządzanie zarządzanie czasem Zarządzanie zespołem zespół

Podobne artykuły

  • Rozwój osobisty
0
Rozwój osobisty – czy warto czytać o nim na blogach?

Rozwój osobisty – czy warto czytać o nim na blogach?

9 lat temu
  • Motywacja
  • Rozwój osobisty
0
Odkryj uśpione możliwości – Coaching dla firm

Odkryj uśpione możliwości – Coaching dla firm

9 lat temu
  • Rozwój osobisty
94
Kiedy narcyzowi potrzebna jest pomoc psychologa?

Kiedy narcyzowi potrzebna jest pomoc psychologa?

10 lat temu
  • Rozwój osobisty
87
Czym jest charyzma?

Czym jest charyzma?

14 lat temu
  • Rozwój osobisty
76
Oszczędzanie a osobowość

Oszczędzanie a osobowość

15 lat temu
  • Motywacja
  • Rozwój osobisty
89
Lista zadań z określaniem stopnia pilności zadań

Lista zadań z określaniem stopnia pilności zadań

15 lat temu

Copyright Psychologia.biz.pl 2008-2016. All rights reserved.

Na tej stronie używamy plików cookie Google, by móc świadczyć Ci usługi, personalizować reklamy i analizować ruch. Informacje o tym, jak korzystasz z tej strony, są udostępniane Google. Korzystając z niej, zgadzasz się na to. Dowiedz się więcej…