Psychologia mówi o tym, że każdy człowiek ma określoną strukturę osobowości. Nad tym fenomenem i próbą jego opisania zastanawiało się już wielu naukowców, a część z nich ukuło własne teorie które pozwalają opisać osobowość człowieka i dzięki temu lepiej ją zrozumieć. Osobowość, można nazwać również pewnym metapoziomem w skład którego wchodzą między innymi dwa niezwykle ważne z punktu widzenia sukcesu zawodowego obszary: kompetencje i umiejętności. To ich właśnie szukamy u nowych pracowników i je rozwijamy u siebie, aby osiągnąć lepszy i większy sukces zawodowy.
Bardzo często spotkać się można z tym, że słowo kompetencja oraz umiejętność stosowane są wymiennie, jak gdyby były synonimami. Nie jest tak jednak – kompetencje i umiejętności różnią się od siebie, a zrozumienie tych różnic pozwala na lepsze zarządzanie własnym ja w drodze rozwoju i lepszy dobór kadry do firmy.
Umiejętności nabywamy w trakcie naszego rozwoju ucząc się i poznając nowe rzeczy. Są one względnie niezależne od naszych emocji czy przekonań, choć są mocno związane z talentem u predyspozycjami do konkretnych rzeczy. Z grubsza można powiedzieć że każdy człowiek, wydatkując określoną ilość energii i czasu na naukę może zdobyć określone umiejętności, choć nie każdy będzie te umiejętności miał rozwinięte na tym samym poziomie. Umiejętność jest więc czymś, czego się można nauczyć.
Kompetencje będą cechami związanymi ze sposobem myślenia, tworzenia relacji oraz działaniem w określony sposób, które wpływają na funkcjonowanie człowieka w jego życiu zawodowym. Na kompetencje ma wpływ motywacja, przekonania, doświadczenie i zdolności a także emocjonalność. Kompetencje nie są stałe- można w drodze rozwoju i treningu wpływać na nie i je udoskonalać. Kompetencja jest więc czymś, co można rozwijać.
W latach 90tych, jeden z psychologów organizacji – Spencer, przeprowadził analizę najważniejszych kompetencji które mają wpływ na to, że ktoś jest osobą skuteczną w działaniu w ramach jakiejś struktury (firmy)
Te kompetencje to:
- inicjatywa
- orientacja na wyniki
- wywieranie wpływu na innych
- orientacja na klienta
- praca zespołowa
- troska o jakość
Dobierając personel, bądź myśląc o własnym rozwoju, warto wziąć pod uwagę poziom tych właśnie kompetencji i pod tym kątem planować zatrudnieni, czy kolejne szkolenia.