Jak motywować swój zespół do efektywnej i produktywnej pracy? To pytanie spędza sen z powiek większości managerów i liderów. Projektując sposób zarządzania pracownikami i wzmacniania ich motywacji, managerowie często popełniają błędy stawiając na pierwszym miejscu te czynniki motywacyjne, które w rzeczywistości, w dłuższej perspektywie czasu, motywacyjne nie są. Zdemitologizujmy więc kilka opinii.
1. Pieniądze
Oczywiście, są osoby, które za odpowiednio wysokie wynagrodzenie zgodzą się wykonywać każdą pracę. Niskie pensje są też najczęstszym powodem rezygnacji pracowników z pracy. Premia również motywuje pracowników (o ile nie jest niższa niż pracownik oczekiwał), ale motywacja finansowa, w rzeczywistości ma bardzo krótkie nogi.
Badania na temat motywatorów finansowych wykazują, że premie motywują pracowników krótkoterminowo. Po okresie 6 miesięcy, otrzymana premia nie ma już wpływu na motywację. Podobnie jest z podwyżką – przyzwyczajamy się bowiem do wyższego standardu życia i budujemy nowe, bardziej kosztowne cele. W efekcie pracownik po upływie 6 miesięcy będzie znów oczekiwał podwyżki bądź premii.
Nie znaczy to oczywiście, że podwyżek czy premii nie warto dawać – nie oczekuj jednak, że pracownik będzie po nich przez kolejne 12 miesięcy zmotywowany. Najefektywniej jest połączyć motywację finansową z innym rodzajem motywacji – np. statusem. Program w którym pracownik zyskuje premie za wykonanie określonego planu sprzedaży, a do tego są to plany jawne dla innych pracowników i w efekcie wraz z premią rośnie status pracownika, są znacznie lepszym sposobem wykorzystania pieniędzy firmy.
2. Rozrywka w firmie
Nowoczesne firmy na różne sposoby starają się utrzymać zadowolenie pracowników. Pomysłem na to są dodatkowe atrakcje, z których pracownik może korzystać w czasie przerw – stół do bilarda, tarcza do strzałek, impreza integracyjna- takie dodatki wprawdzie wpływają pozytywnie na wizerunek firmy i sprawiają, że masz więcej chętnych do pracy, ale sami pracownicy, choć korzystają z dodatkowych atrakcji i lubią je, wcale nie pracują poza przerwami efektywniej. Są bardziej zadowoleni (co może wpłynąć na poprawę współpracy w grupie czy zmniejszenie rotacji) ale niekoniecznie są bardziej zaangażowani w obowiązki.
3. Ignorowanie konfliktów
Niektórzy managerowie uważają, że nie powinni wtrącać się w sprawy między pracownikami. Takie działanie nie pomaga w poprawie zaangażowania pracowników, którzy oczekują od managerów interwencji. Liderzy często unikają wchodzenia w sytuacje konfliktowe, bowiem boją się, że utracą popularność i będą mniej lubiani. Lubienie szefa wpływa na efektywność pracy, ale nie znaczy to wcale, że ignorowanie konfliktów sprawi, że będziesz bardziej lubiany. Możesz nawet zostać oceniany jako lider nieudolny, co obniża szacunek pracowników. A brak szacunku, to zmniejszenie efektywności pracowników.
4. Niektórych ludzi nie da się motywować
Niektórzy managerowie, wypróbowawszy kilka sposób motywowania stwierdzają, że niektórych osób w zespole po prostu nie da się zmotywować. Nie jest to prawdą – zmotywować można każdego, trzeba tylko znaleźć odpowiedni klucz do motywacji pracownika. Podstawą do tego jest wiedza na temat pracowników, którą manager zdobywa poprzez rozmowę z pracownikami, otwartość na to co mówią pracownicy oraz szeroki wachlarz możliwości do wykorzystania, których manager po prostu musi się nauczyć.
5. Dobry pracownik nie potrzebuje motywacji
Kolejnym mitem jest myślenie, że dobry i sprytny pracownik nie potrzebuje dodatkowych motywacji. Założenie opiera się tu na tym, że dobry pracownik motywuje się sam. Tymczasem, inteligencja i wiedza nie zawsze idą w parze z auto wiedzą na temat własnej psychologii. Mówiąc wprost, nawet niezwykle efektywny pracownik z dużym potencjałem, nie zawsze potrafi się samodzielnie motywować do pracy. Trzeba dostarczyć mu do tego bodźców. Jak manager ma rozpoznać coś, czego nie zna sam pracownik? Próbując różnych metod motywacji i rozmawiając z pracownikiem. Uwaga i zaangażowanie pracodawcy to najlepszy motywator. Pracownik, który czuje się ważny, potrzebny i czuje że pracodawca o niego dba będzie bardziej zmotywowany niż pozostawiony sam sobie pracownik z wysoką pensją, bonusami i nawet najbardziej atrakcyjnymi zadaniami.
Oczywiście, od każdej reguły są wyjątki – są ludzie którzy świetnie sami się motywują, są osoby, dla których najważniejsza jest motywacja finansowa i bez niej, nie będzie żadnego zaangażowania – warto jednak wiedzieć, jakie czynniki działają, jakie nie, a jakie są krótkotrwałe i uczyć się motywacji wraz ze swoim zespołem.